Kustbevakningen får kulsprutor: "Angeläget"
Kombinationsfartyget KBV 002, här tillsammans med KBV 003, ute till havs. Foto: Kustbevakningen
Analys

Kustbevakningen får kulsprutor: "Angeläget"

Fartyg tillhörande Kustbevakningen förstärker sin beväpning och blir utrustade med kulsprutor. Först ut blir KBV 002 Triton, med hemmabas på Gotland. – Det är angeläget att Sverige följer med utvecklingen av säkerhetsläget, säger Carl-Oskar Bohlin (M), minister för civilt försvar, till 100%.

Detta är en annons

På torsdagsmorgonen under Almedalsveckan håller ministern Carl-Oskar Bohlin (M) en pressträff tillsammans med Kustbevakningens generaldirektör Lena Lindgren Schelin ombord på båten KBV 002 i Visby hamn.

Fartyget håller normalt till i Slite på Gotland och blir det första hos Kustbevakningen att beväpnas med KSP 58, som hädanefter kommer att finnas på vissa av myndighetens fartyg.

– Det innebär att myndigheten får bättre förutsättningar att skydda sig själv i olika delar av hotskalan. Det vill säga möta inkommande hot som annars skulle kunna hota plattformens integritet och personalens säkerhet och det är angeläget att Kustbevakningen får den förmågan, säger Carl-Oskar Bohlin till 100%.

Detta är en annons

Varför behövs det?

– Det behövs för att möta ett allt osäkrare omvärldsläge. Det behövs för att kunna operera och agera i fler delar av hotskalan.

Ministern tillägger att det här inte är något unikt för Sverige.

Detta är en annons

– Vi ser hur andra länder gör motsvarande förändringar hos sina motsvarande myndigheter. Och det är angeläget att Sverige följer med utvecklingen av säkerhetsläget.

Varför har man inte fått ha det här inom Kustbevakningen tidigare? Vad har varit argumentet emot, som du uppfattat det?

– Det är en fråga du får ställa till Peter Hultqvist (S) och Morgan Johansson (S). Jag uppfattar inte att det har funnits några vettiga argument emot. Det här borde naturligtvis ha gjorts mycket tidigare.

"Förmågan var ju i princip obefintlig"

Bohlin säger att regeringen sedan tillträdet har försökt att arbeta så fort som möjligt och att ökningen av förmågan i det civila försvaret har varit mycket stor sedan 2022.

– Förmågan var ju i princip obefintlig när vi trädde till och det finns naturligtvis väldigt många saker som har behövts åtgärdas. Men inriktningen är tydlig och det är att Kustbevakningen ska få bättre förutsättningar att agera i ett svårare omvärldsläge.

Insatser mot ryska skuggflottan

På senare tid har Kustbevakningen haft insatser mot skepp som tros vara en del av den ryska skuggflottan, ett fartygsnätverk under Rysslands styrning vars syfte är att kringgå sanktioner mot stornationen i öst.

På frågan om Kustbevakningen har varit med om några situationer på senare år där de haft ett behov av den sortens tyngre vapen de nu får tillgång till svarar generaldirektör Lena Lindgren Schelin:

– Vi har varit med i en del situationer och vi har varit ganska proaktiva och offensiva för att faktiskt värna vår territoriella integritet. Det är självklart att det också skapar en ny balanssituation ute till havs där vi hela tiden behöver kalibrera: Är det säkert att genomföra de här operationerna eller behöver vi agera på andra sätt?

– Vi har ju spetsförmåga inom myndigheten och vi arbetar tillsammans med polisens spetsförmåga i de här situationerna. Och där har vi redan genomfört de här personliga förstärkningsåtgärderna. Så där har man förstärkt personskyddet för sin egen del och också förstärkningsvapen.

Detta är en annons