Åkesson dissar VM-låten: "Helt värdelös"
"Man vill ju bara gå hem och lägga sig när man hör den", säger Jimmie Åkesson om Thomas Stenströms VM-låt. Foto: Youtube/100%
Media & Kultur

Jimmie Åkesson dissar VM-låten: "Helt värdelös"

Medan Jimmie Åkesson (SD) höll sitt Almedalstal spelade Thomas Stenström några hundra meter bort och riktade en känga mot SD-ledaren. Åkesson kallar i sin tur Stenström för "Sveriges förmodligen tråkigaste artist", och sågar dennes omstridda VM-låt. – Jag tycker den här helt värdelös, säger han.

Detta är en annons

Klockan 12 på onsdagen höll Jimmie Åkesson sitt tal under Politikerveckan i Visby. Samtidigt pågick en konsert och ett slags motståndsevenemang anordnat av Greenpeace i Visby hamn, några hundra meter bort.

Uppträdde gjorde bland andra Thomas Stenström som inledde konserten med att spela Sveriges officiella VM-låt "Leva för alltid".

Mitt under uppträdandet passade han dessutom på att rikta en känga mot SD-ledaren.

Detta är en annons

– Jag tror det viktigaste är att man vågar ställa sig frågan: Vad säger han när den där mikrofonen är avstängd, i ett stängt rum? sa han.

Artisten fortsatte sedan med att påstå att det är nog något som alla redan vet.

– Jag vet att det där är inte mitt Sverige, sa Stenström sedan.

Detta är en annons

– Jag brukar snarare få kritik för att jag säger massa saker som ingen annan vågar säga när mikrofonen är på, säger Jimmie Åkesson på 100%:s scen vid Almedalen om Stenströms passning.

Om evenemanget: "Jättebra"

Överlag hade han inget emot Greenpeaces evenemang.

– Jag tyckte det var jättebra att de hade det där eventet. För vi brukar ha massa skrikhalsar här bak i Almedalen som gapar och skriker och försöker störa på olika sätt. Och nu slapp jag det, för att de var där och gapade och skrek istället.

– Eller vad de nu gjorde. Lyssnade på Sveriges förmodligen tråkigaste artist, Thomas Stenström. Så jäkla tråkig, fortsätter Åkesson.

"Vill ju bara gå hem och lägga sig"

SD-ledaren tar sedan fram motorsågen när han för Stenströms VM-låt på tal.

– Jag tycker den här helt värdelös, den här VM-låten. Den är så fruktansvärt tråkig. Man vill ju bara gå hem och lägga sig när man hör den.

Extinction Rebellion på scen

Utöver Thomas Stenström uppträdde även artister som Cherrie, Maxida Märak och Simon Superti på scenen i Visby hamn under Greenpeaces evenemang.

Talade gjorde också skådespelaren och Palestinaaktivisten Gustaf Skarsgård och simmerskan Therese Alshammar. Det gjorde dessutom organisationen Civil Rights Defenders och Rebellmammorna, som är en del av det autonoma klimatnätverket Extinction Rebellion.

Texten har uppdaterats.

Detta är en annons