
Botkyrkaskandalen växer och bekräftar det många redan anat: gängkriminella infiltrerar Socialdemokraterna. Ändå blundar partiledningen. Hur ska Magdalena Andersson rädda Sverige när hon inte ens kan hålla gängen borta från sitt eget parti?
KOLUMN Botkyrkaskandalen fortsätter att växa och den senaste tiden har det framkommit att fler gängkriminella infiltrerat Socialdemokraterna.
År 2022 skakades det då socialdemokratiskt styrda Botkyrka av en skandal. Den dåvarande kommunstyrelseordföranden Ebba Östlin beslutade att lägga ner fritidsgårdarna som bedrevs av studieförbundet ABF. Droger hade gömts i lokalerna, Vårbynätverkets ledning spelade tv-spel på en av fritidsgårdarna och kriminella gick runt i skottsäkra västar. 11 av 85 anställda var dömda för brott. Ebba Östlin avsattes senare av sina egna partikamrater och i kuppen mot henne var gängkriminella och deras släktingar högst delaktiga.
Mordhotad
Nyligen visade P1:s grävande program Kaliber att Botkyrkaskandalen är betydligt allvarligare än vad som tidigare framkommit. Programmet skildrar alltifrån hur Ebba Östlin mordhotas till att tre gängkriminella – och inte två som tidigare framkommit – varit delaktiga i avsättningen av henne. Kaliber avslöjar också att gängkriminella, i väntan på rättegång, tilläts vara studiecirkelledare i ledarskap och jämställdhet. Fyra cirkelledare dömdes senare för brott. Gängkriminella hade också tjänster på ABF eller var aktiva inom Socialdemokraterna.
Väl medvetna om risker
Makabert? Ja. Chockerande? För en utomstående, möjligtvis. För mig som före detta socialdemokrat? Knappast.
Socialdemokraterna har alltid varit väl medvetna om de maktstrukturer och risker som följt med invandringen. En före detta partikamrat i Borlänge sa: ”En hel klan skulle kunna komma in, kuppa bort oss andra och ta över partiet. Vi måste få dem med oss - inte mot oss.”
Därför besökte partiet tvivelaktiga källarmoskéer, hade möten med imamer och med personer som hade inflytande i sin klan. S öppnade också med glädje upp folkbildningens verktygslåda runt om i landet. Men Socialdemokraterna lyckades aldrig tygla de odemokratiska krafterna, utan spelade istället gängkriminaliteten rakt i händerna. Det som S önskade skulle vara hederligt folkrörelsearbete, blev en bas för gängkriminellas rekrytering och möjliggjorde att odemokratiska värderingar fick fäste i Sverige.
Lögn, förnekelse och tystnad
Botkyrka är ett tydligt exempel på hur illa det kan gå, men det vill Socialdemokraterna inte kännas vid. Både partiledaren Magdalena Andersson och Emanuel Ksiazkiewicz, gruppledare för Socialdemokraterna i Botkyrka, förnekar att S i Botkyrka infiltrerats av gängkriminella. Partisekreteraren Tobias Baudin, mästaren av att kritisera andra partier, väljer föga förvånande att tiga. Lögn, förnekelse och tystnad är välkända makttekniker som S tillämpar när något gått riktigt fel.
Aldrig frigöras från ansvar
Den moderatledda regeringen har nu ägnat fyra år åt att bekämpa gängbrottsligheten och ta hand om konsekvenserna av S ansvarslösa politik. Socialdemokraterna kan aldrig frigöras från ansvar när det kommer till gängkriminalitetens framväxt, men inte heller det vill S kännas vid och fortsätter vara handlingsförlamat. Det borde få varje väljare att undra: Om Magdalena Andersson inte kan hålla gängkriminella ur sitt eget parti – hur ska hon kunna hantera gängkriminaliteten i Sverige?
Sofie Wiklund är journalist, moderat politiker och aktuell med boken ”Från S till M: mitt sidbyte i politiken” (Ekerlids förlag 2026)