
KOLUMN När jag var med i 30 minuter på Sveriges television för någon vecka sedan så blev jag ifrågasatt som socialdemokrat för att jag inte gillar bidrag och migration. Så ur led är tiden att om man står upp för det som är den traditionella socialdemokratins kärna, det vill säga att man ska göra rätt för sig genom arbete, så blir man ifrågasatt om man verkligen är sosse. Om man står fast vid det mest grundläggande: föra en politik som gynnar den vanliga arbetande människans trygghet och välfärd, så säger programledaren: ”Varför röstar du inte höger”? Hade jag identifierat mig som kvinna, så hade troligen ingen på SVT vågat ifrågasätta det, men då jag identifierar mig som sosse genom att stå upp för traditionell socialdemokrati så blir jag ifrågasatt.
Hade jag identifierat mig som kvinna, så hade troligen ingen på SVT vågat ifrågasätta det
Då blir frågan hängande i luften. Vad är då traditionell socialdemokrati? Vad är den konservativa vänster jag ständigt pratar om?
Konservativ i värderingsfrågor
Förenklat är jag är vänster i ekonomiska frågor och konservativ i värderingsfrågor. Den marknads-sociala syntesen. Inte kommunism, inte vulgärkapitalism utan socialdemokrati. Tyglad kapitalism med mänskligt ansikte. En stark stat som är till för människan, där de produktiva elementen inte under skatter digna i band som staten lägger på, utan utan där skatten är en försäkring som garanterar att du fångas upp när sjukdomen eller olyckan oinbjuden knackar på. En stat som tillåter människor att bli rika, men inte utblottat fattiga. Ett samhälle där det är moraliskt upphöjt att arbeta, och som inser att när vi glömmer det går vi under.
En stat som erbjuder skydd av polis och militär, som bygger infrastruktur och ger skola, vård och omsorg till sina medborgare oavsett tjockleken på deras plånbok så länge de gör vad de kan för att bidra.
Det starka, trygga folkhemmet
Folkhemmet är det starka, trygga samhället med ordning och reda. Ekonomisk politik för folkets trygghet med konservativa värderingar kring kultur, tradition och kyrka. Värderingar att dela om du vill vara med, att ringakta och du bör slå ner dina bopålar annorstädes. Per-Albin sa: ”Hemmets grundval är gemensamheten och samkänslan. Det goda hemmet känner icke till några privilegierade eller tillbakasatta, inga kelgrisar och inga styvbarn.” och fortsatte senare: ”Vi betrakta arbetet såsom den förnämsta källan till rikedom och kultur. Vi se i det ostörda värdeskapandet en av de viktigaste betingelserna för allmänt väl och enskildas bästa.” Du bjuds in till gemenskapen genom att bidra och dela värderingar. Du väljer om själv om du vill tacka ja till den inbjudan. Men tackar du nej kan du inte samtidigt äta av kakan.
Socialdemokrati är inte ett parti, det är en ideologi. I den bor lika villkor, lön och rättigheter mellan könen, ingen hänsyn tas till sexualitet eller färg, hänsyn tas till hur du bidrar, hur du beter dig och därnäst behov. Du blir en den av samhället genom att bidra och åtnjuter skydd därav.
Etnicitet och sexualitet
Vi gick fel när partiet blev ideologin, stolt historia medel och makten mål. Arbetet var inte längre det centrala, utan rättigheterna. Partirepresentationen gick från proletariatet till transferiatet, skyldigheter blev till något fult och rättigheter närmast religion. Partiets politiska vision gick från att motarbeta klassamhället till att motarbeta ett annat. Vi gick från folkrörelse till kläggrörelse. Arbetarpolitik ersattes av identitetspolitik där etnicitet och sexualitet helt plötsligt blev sosse-politik. Färg och läggning gick före klass i den nya tidens analys av samhället.
Samhällsbevarande värderingar och kärnfamiljen var ute, öppna gränser och skattefinansierade pridetåg med uniformerade statsanställda inne. Släng till förakt mot kulturell kontinuitet och en flirt mot det postmoderna och vi landade där vi landade.
Identitetspolitiken tog oss
Så, vad innebär det att vara konservativ vänster idag? Det innebär att man utifrån dagens förutsättningar står upp för den klassiska socialdemokrati som utvecklades från 1928 då vi lämnade revolutionstanken och fram till 2010 när identitetspolitiken tog oss.
Då tillbaka till programledarens fråga i SVT:s 30min: ”Varför röstar du inte höger” Han borde frågat: ”Vilket parti representerar 2025 den klassiska socialdemokratin? Är det Socialdemokraterna eller är tiden så ur led att något annat parti blivit bättre sossar än ni själva?” Då hade han lämnat mig svarslös.
Jan Emanuel. Traditionell socialdemokrat i intern opposition. Har bland annat skrivit, tillsammans med Anders Kalat, boken "Gemenskap: En kättersk betraktelse över klass, antagonism och en socialdemokrati som gått vilse" (Volante 2024).